Begitu banyak cerita…

Assalamu’alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh,

Alhamdulillah ya Allah! Alhamdulillah wa syukruLillahi ta’ala.

Alhamdulillah ‘ala kulli hal. Masih diberi nikmat peningkatan umur, masih dikekal nikmat Islam & Iman. Saya doakan semoga sahabat seperjuangan juga sentiasa dirahmati Allah swt, dikurniakan ketenangan dan kebahagiaan dalam meniti kehidupan.

Alhamdulillah dalam kesempatan yang terbatas, Allah menghadirkan waktu untuk saya luangkan menulis sesuatu yang dekat di hati. Percutian ke Bandung baru-baru ini memberikan memori terpahat kukuh di sanubari untuk sentiasa dikenangkan. Ada begitu banyak cerita yang ingin ditulis dan yang paling utama adalah hikmah yang diperolehi darinya. Speechless, tidak tahu mahu mula dari mana, semuanya begitu berbekas di hati. Only Allah knows. Berjumpa dengan mereka yang dekat di hati adalah nikmat tidak terucap oleh kata-kata, senyuman tidak putus2 dan syukur atas segalanya setiap masa. Alhamdulillah ya Rabb atas pertemuan indah mengikat hati kami hanya kerana-Mu. Sesungguhnya kita satu hati! Semoga Allah membalas pengorbanan yang telah dilaburkan untuk berjuang di jalan Allah dengan sebaik-baik balasan di akhirat kelak.

Betapa perancangan Allah mengatasi apa yang kita impikan dan rancangkan. Dan alhamdulillah saya tidak mempersoalkan dengan banyak apa yang terjadi kerana yakin hikmahnya semua dapat merasakan tanpa perlu berkata-kata. Pilihan kali ini bukan sekadar demi mutiara namun untuk permata dan berlian juga yang dapat saya kutip sepanjang percutian kali ini. Alhamdulillah ya Rabb. Alhamdulillah saya yakin dengan pilihan Allah adalah terbaik dalam segala urusan. Noktah. 😀

rijal

Dalam kelapangan yang ada, saya menghabiskan masa dengan mengemaskini beberapa perkara dan membaca buku. Ya, saya rindukan masa untuk membaca dan menghadam dengan sebaiknya input yang diperolehi. Ada beberapa buku yang telah lama berada di rak namun belum disentuh, bukan kerana tidak menarik minat saya namun kekangan waktu, saya membiarkannya begitu lama. Saya memilih bahan bacaan semestinya dalam mengimbangi profession dan masa lapang! 😉

Saya suka bertanya kepada penceramah yang berjaya menginspiredkan saya ” Whats your drive in life? Your burning desired to keep on moving?…”. Kerana dia begitu bersemangat dalam menyampaikan pengisiannya dan gayanya seperti mahu memberi kefahaman dari lubuk hatinya masuk pula ke dalam lubuk hati saya, dan sesungguhnya penyampaiannya memberikan kesan jangka masa panjang kepada saya, mungkin seumur hidup. Salah satu kesempatan ini telah saya dapatkan ketika FIMA Summer Camp. Doktor tersebut menjawab, ” Allah swt. The desired towards Allah and His blessing more than anything you can imagine in this world…” Ringkas jawapannya tetapi begitu mendalam pada saya. Dia mengungkapkan disertai dengan kefahaman yang mendalam dan terpasak kukuh di hati, auranya memancarkan sinarnya dan saya merasakan aura kata-katanya terbias kepada saya sedikit sebanyak. Alhamdulillah, satu peluang untuk saya muhasabah kembali segala yang saya lakukan dalam kehidupan. Terpercik hidayah yang tidak disangka-sangka!

Namun untuk kekal dalam keadaan begitu dengan keadaan keliling yang tidak konsisten bukanlah sesuatu yang mudah. Kiri kanan depan dan belakang mendatangkan pelbagai dugaan dan cabaran. Semuanya menguji apa yang digenggam; iman di hati. Dan ada sesuatu yang menarik perhatian saya dalam pembacaan kali ini yang ingin saya kongsikan bersama kalian… 🙂

“Dan sesiapa yang mengerjakan amalan-amalan yang salih dari lelaki atau perempuan, sedangkan ia seorang yang beriman, maka mereka akan masuk ke dalam syurga dan mereka tidak akan dikurangi sedikitpun (pahala amalan mereka).” [An nisaa’: 124]

Asy syahid Syed Qutb dalam tafsir Fi Dzilalul Quran dalam menafsirkan ayat ini menegaskan bahawa :

“ Keimanan itu adalah syarat bagi penerimaan sesuatu amalan dan mana-mana amalan yang tidak terbit daripada keimanan dan tidak disertai oleh keimanan adalah tidak mempunyai sebarang nilai di sisi Allah. Syarat ini memang tabi’i dan logikal kerana keimanan kepada Allah itulah yang menjadikan sesuatu perbuatan yang baik itu terbit dari kefahaman dan niat yang tertentu dan menjadikan perbuatan itu suatu harakat yang tabi’i dan teratur bukannya terbit kerana tujuan untuk memenuhi kehendak keinginan peribadi dan bukannya harakat yang kebetulan yang tidak diatur dengan rapi dan tidak ditegakkan di atas sesuatu asas atau dasar.”

Oleh itu iman tidak boleh dipisahkan daripada sebarang kegiatan hidup manusia. Setiap pekerjaan yang dilakukan hendaklah dibina dan didorong oleh iman kepada Allah ta’ala kerana niat yang ikhlas kerana Allah ta’ala lah yang menjadi penentu untuk suatu amalan itu diterima. Ini selari dengan sabda Rasulullah s.a.w daripada Saidina ‘Umar Al Khattab r.a:

عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر ابن الخطاب رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلّي الله عليه و سلّم يقول : “انما الأعمال بالنّيّات وانما لكل امرىء ما نوى فمن كانت هجرته الى الله ورسوله فهجرته الى الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأت ينكحها فهجرته الى ما هاجر اليه ”

“Sesungguhnya tiap amalan itu ialah dengan niatnya dan tiap urusan itu ialah dengan apa yang diniatkan. Maka sesiapa yang hijrahnya kerana Allah dan rasulnya, maka hijrahnya itu untuk Allah dan rasulnya. Maka sesiapa yang hijrahnya kerana dunia yang ingin dimilikinya atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya ialah untuk apa yang dihijrahkan ke atasnya”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Two keys points –> Apa khabar iman dan niat?   Sudah sama pantaskah mereka di tracknya? 😀

Dear sahabat, jom recheck iman di hati dan niat kita dalam beribadah sehari-hari. Moga ianya dinilai sebenar-benar ibadah di Mahsyar kelak. Ameen, insya-Allah.

Inni akhafullah wa ana uhibbukum fillah.

Srikandi Abu Bakar.

7 thoughts on “Begitu banyak cerita…

  1. salam alaik..
    moge sihat sokmo.
    lama xkecek kan..ehhe..
    apetah lg bersua..huhu.. 😉

    ok..nk drop by je doa ni..
    doa wehdah 😉

    LA ILAA HA ILLALLAH
    ILAAHAN WAAHIDA
    WABAHNU LAHU ‘AABIDUUN
    WALA NA’BUDU ILLA IYYAH
    WA NAHNU LAHUU MUKHLISUUN
    WALAU KARIHAL KAAFIRUUN
    LAA ILAAHA ILLALLAH
    RABBUNA WA RABB AA BAA’INAL AWWALIIN

    LA ILAAHA ILLALLAH
    WAHDAHU WAHDAHU WAHDAH
    SODAQO WA’DAH
    WANASORO ‘ABDAH
    WA A’AZZA JUNDAH
    WA HAZAMAL AHZAABA WAHDAH

    FALAHUL MULK. WALAHUL HAMD,
    YUHYII WA YUMIIT, WA YUMIITU WA YUHYI,
    WA HUWA HAYYUN LAA YAMUUT,
    WA HUWA ‘ALA KULLI SYAI ‘IN QADIIR
    ALLAHU AKBAR!!!!

    Tiada Tuhan yang disembah selain ALLah
    Tuhan yang Maha Esa
    dan kami berserah kepadaNya
    Tiada Tuhan yang disembah selainNya
    kami tidak menyerah selain kepadaNya
    kami mengikhlaskan tunduk kepada Nya
    walaupun dibenci oleh org musyrik
    Tiada Tuhan selain Allah
    Tuhan kami dan Tuhan nenek moyang kami yang terdahulu
    Tiada Tuhan yang disembah selain Allah
    Tuhan yang Esa,Tuhan yang Esa,Tuhan yang Esa
    Dia telah menunaikan janjiNya
    Dia telah memenangkan hambaNya
    Dia telah memuliakan tenteraNya
    dan Dia telah mengalahkan musuhNya berseorangan
    Bagi ALlah segala kerajaan,bagi segala pujian
    Dia yang menghidupkan dan mematikan
    Dia yang mematikan dan menghidupkansedangkan
    Dia Maha Hidup dan tidak mati
    Dalam segala kekuasaan dan kebajikan
    dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu
    ALLah Maha Besar !!

    slmt berjuang dik.. go..go.. =D

  2. Salam,

    Kak Shida, subhanallah. Syukran akak atas kunjungan dan doanya. Alhamdulillah, akak ni mcm tau2 je gerak hati ana… 🙂

    Uhibbuki fillah sis, moga sukses dgn program Nisa’ di Shah Alam nanti ya. 😀

  3. salam…posting yang menarik…teruskan menulis dan mengkaji ilmu allah…ikhlaskan niat…ada elokny ana jadikan link tuk blog ini…izinkan ana…semoga allah sentiasa memberi ilham untuk anti menulis…syukran..fi ria’yatillah…

  4. Salam ukhti

    Alhamdulillah jika ianya bermanfaat 🙂

    Moga Allah mengurniakan petunjuk-Nya kepada ana jua antum dalam melayari bahtera kehidupan ini. Sesungguhnya hanya Allah swt tempat segala kekuatan dan harapan!

  5. Salam..
    pertama kali meninggalkan jejak.

    percutian ke Bandung yg sungguh manis dan tak dpt dilupekan.
    pengalaman mlm bday akak yg akak diam2..

    hehe.
    miss u sis!

  6. Salam

    Ukhti fillah 🙂

    I did remembered bday akak when others told me a day before, but when it comes to the end of that nite, i mixed up with what happened outside the room. my bad, sori sis. I still got u a ‘gift’ from here rite? Hehe…

    Uhibbuki fillah sis, insyaAllah jumpa lagi di pulau jawa next coming PERMAI ! 😉

Leave a comment