Hatiku yang terusik…

Bismillahirrahmanirraheem…

 

Assalamualaykum wbt…

 

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan semesta alam. Sesungguhnya segala pujian hanya milik Allah swt. Kita memujiNya, memohon pertolonganNya dan mengemis keampunanNya. Selawat dan salam ke atas imam orang-orang yang bertaqwa, junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli-ahli keluarga baginda serta para sahabatnya sekalian. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu dengan berkat surah al-Fatihah yang mulia dan 7 ayat yang berulang-ulang, dan berkat kemuliaan alQuran yang suci..Kami bermohon kiranya, Engkau bukakan bagi kami kebaikan-kebaikan dan memberi kami kemuliaan dalam setiap kebaikan. Engkau jadikan kami dari golongan yang baik dan sentiasa mengamalkan amalan yang baik-baik. Dan Engkau peliharalah agama kami, diri kami, keluarga serta saudara-mara kami daripada kesusahan, keresahan, fitnah, kedukaan dan sebarang keburukan. Sesungguhnya Engkau Pemberi setiap kebaikan dan Pengurnia Kemuliaan. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, kami memohon padaMu, tunjukkanlah kepada hati-hati ini jalan yang lurus menuju cintaMu yang hakiki, eratkanlah ikatan ukhwah antara kami dengan ikatan yang jujur ikhlas demi kecintaan terhadapMu dan Rasulullah saw. Ameen ya Rabbal ‘Alamin.

 

Sahabat yang dekat disayangi, sahabat yang jauh dirindui… sungguh terasa kehangatan kasih mereka di sini, sungguh terasa ketidakhadiran mereka di sini, namun dikuatkan hati ini adalah ujian dan dugaan, menguji keteguhan iman dan kesabaran dalam meyakini janji-janji Allah… ya, tetap teguhlah duhai hati dengan redha Ilahi.. Ya Allah, hiburkanlah dan gembirakanlah daku dengan redhaMU, agar tidak goyah kesabaranku dan keyakinanku padaMU..ameen ~ Cuma seringkali hati terusik, mudah sekali menangis, untuk kesekalian kalinya,… Samada dia menyedari atau tidak, lagu ini mengingatkan ana padanya, memori kami bersama ketika meniti alam persekolahan muda-muda dulu (sekarang pun masih muda lagi..🙂 The song was played during our way to the resort..🙂 Masih terasa lembutnya hidayah Allah menyapa tatkala itu..apalah ertinya hidayah Allah pada usia 10, 11 tahun kan? Namun, alhamdulillah, Allah hadir bersama ketika meniti alam kanak-kanak riang…rindu pada masa lalu.. Ya, sebetulnya, ana rindukan sahabat2 fillah ana, sangat-sangat rindukannya..ya, rindu ini begitu menggamit…

 

Katanya; minta dengan Allah agar ditunjukkan kebenaranNya, agar ditunjukkan pilihanNya yang benar, agar dipertemukan dengan yang mendekatkan diri padaNya, agar dipertemukan dengan yang menyayangiNya, agar dipertemukan dengan yang merinduiNya, agar dipertemukan dengan yang berjuang di jalanNya…segala2nya keranaNya, hanya keranaNya~

 

Dan; ya Allah, letakkanlah kami dalam sebaik2 jagaanMU agar tidak terlepas kami dari garis takdirMU dan redhaMU yang paling hampir…ya Allah, jagalah hati kami agar tidak mudah termakan pujuk rayu syaitan yang menyesatkan dan nafsu kami sendiri yang melulu, leraikanlah ya Allah dunia yang mendiam di hati kami..letakkanlah dunia hanya di tangan kami agar kami mampu mengawalnya bukannya di hati kami..ya Allah, Engkau Maha Mengetahui segalanya terbaik untuk kami…ighfirly ya Allah, ighfirly ya Allah…

 

”dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan TuhanMU, sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan kami” (QS AthThuur:48)

 

 

 

Saujana – Nur Malam

 

Renungi alam ini

Rasa kesangsian

Ku kini berada di alam yang sunyi

Hanya bertemankan bintang dan bulan

Di malam kelam

 

Hembusan angin bayu pasti kan berlalu

Seiring dosa lalu  yang membelengguku

Moga semalam jadi pedoman dan pengajaran

Langkah kaki kananku  menyusuri rumah suci

Bermula episod baru dalam ketulusan hati

 

Bila hati mengadap Tuhan

Baru kusedar ada kelemahan

Terasa kerdil berbanding Yang Esa

Terharu terfikir

Betapa Agungnya Tuhan

 

Tuhanku, aku tidak layak

Masuk syurgaMU

Namun tak berupaya menghadapi

Api nerakaMU, terimalah taubatku

Dan ampunkan dosa-dosaku

 

Inginku ubah cara hidupku yang lalu

Menjadi hamba yang diredhai selalu

Tiada palsu wahai Tuhanku

Allah Yang Satu

 

Ku akhiri sujud dengan doa

Semoga dikabulkan hajat

Dijauhkan duka lara

Kuharap terimalah taubat

 

Bila hati mengadap Tuhan

Baru kusedar ada kelemahan

Terasa kerdil berbanding Yang Esa

Terharu terfikir

Betapa Agungnya Tuhan

 

RahmatMU kuharapkan ya Allah

Rahmat dariMU…

 

Ana akhafullah wa ana uhibbukum fillah,

~ Wardatul-Syauki~

10 thoughts on “Hatiku yang terusik…

  1. Ya Allah,
    Sahabat saya tak seperti sahabat Nabi saw,
    Sahabat Nabi setia di sisi,
    Sahabat saya datang dan pergi

    Ya Allah,
    Saya muhasabah,
    menerawang sendiri,
    Dari kecil ke saat ini,
    Ramai sudah bertandang di hati,
    Ramai juga yang datang dan pergi.

    Ya Allah,
    Sahabat ketawa,
    saya gembira,
    Sahabat sayu,
    saya syahdu,
    Sahabat layu,
    saya pilu,
    Sahabat cemerlang,
    saya gemilang

    Ya Allah,
    Kawan saya,
    sahabat saya,
    Rahmati kami meniti usia,
    Terpisah kami di alam nyata,
    Temukan semula di taman syurga.

    Ya Allah,
    Sahabat saya,
    buah hati saya,
    Mesra kami penawar duka,
    Rindu kami menambah cinta
    Rajuk kami membuah ceria.

    Ya Allah,
    Silaturrahiim kami,
    ukhwah fillah,
    Bermusuh kami,
    na`uzubillah,
    Berpisah mati,
    inshaAllah,
    Pengubat hati,
    do`a rabitah.

    Salam ukhwah, teruskan amal da`wah….inshaAllah

  2. Tolong sampaikan pada si dia…
    Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..
    Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
    Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
    Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
    Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
    Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

    Ana sayang enti kerana Allah…

  3. “aku mencintai SAHABATKU dengan segenap jiwaku,
    SAHABAT yang baik adalah seiring denganku
    dan menjaga nama baikku
    ketika aku hidup atau selepas mati
    kuhulurkan tangan kepada SAHABATKU
    untuk berkenalan
    kerana aku merasa senang
    semakin ramai SAHABAT
    semakin aku percaya diri
    aku selalu berharap
    mendapat SAHABAT sejati
    yang tidak luntur baiknya
    dalam suka duka
    jika aku dapat,
    aku ingin setia padanya…”
    (imam syafie’)

  4. assalamualaikum sahabatku….
    lama sudah aku mencari sahabat seperti mu
    yang sentiasa memberi nasihat
    dalam menempuh hidup
    aku hulur tangan
    sebagai salam perkenalan
    mohon tuhan kukuhkan ukhuwah kita…
    email=hayrah_168 @ yahoo.com.my

  5. Salam ya humaira..

    blog awak jd satu kemestian utk saya ziarahi..🙂
    Subhan Allah mengurniakan awak dgn segala yang indah..
    semoga setiap langkah & nafas kita diberkahi Allah..

  6. Ya shbti… rinduku krn Allah. dn sygku jua krn Allah. Trm ksh Allah…Tanpa rahmat & kurnia-Mu tidak bisa kami merasai manisnya ukhuwwah ini. Syg enti!…..

Leave a Reply

