Kata janjiMU, seharum setanggi Syurga..~

Assalamu’alaykum wbt..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan semesta alam. Sesungguhnya segala pujian hanya milik Allah swt. Kita memujiNya, memohon pertolonganNya dan mengemis keampunanNya. Selawat dan salam ke atas imam orang-orang yang bertaqwa, junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli-ahli keluarga baginda serta para sahabatnya sekalian. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu dengan berkat surah al-Fatihah yang mulia dan 7 ayat yang berulang-ulang, dan berkat kemuliaan alQuran yang suci..Kami bermohon kiranya, Engkau bukakan bagi kami kebaikan-kebaikan dan memberi kami kemuliaan dalam setiap kebaikan. Engkau jadikan kami dari golongan yang baik dan sentiasa mengamalkan amalan yang baik-baik. Dan Engkau peliharalah agama kami, diri kami, keluarga serta saudara-mara kami daripada kesusahan, keresahan, fitnah, kedukaan dan sebarang keburukan. Sesungguhnya Engkau Pemberi setiap kebaikan dan Pengurnia Kemuliaan. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, kami memohon padaMu, tunjukkanlah kepada hati-hati ini jalan yang lurus menuju cintaMu yang hakiki, eratkanlah ikatan ukhwah antara kami dengan ikatan yang jujur ikhlas demi kecintaan terhadapMu dan Rasulullah saw. Ameen ya Rabbal ‘Alameen.

Alhamdulillah, sahabat yang baik sentiasa menunjukkan jalan kebenaran, wa ana uhibbukum fillah aidhon… rindunya kat antum semua, sudah lama tidak berbicara dan berjumpa, batasan masa dan keperluan kita menentukannya. InsyaAllah ingatan kita kekal bersatu dan bersama. This is really quick update, saya perlu menguruskan beberapa perkara sebelum keberangkatan nanti🙂. Teringat pada dirimu sahabat, ana sertakan liriknya di sini, moga membawa kebaikan dan kebahagiaan bersama, insyaAllah.

~Setanggi Syurga by In Team~

Percaya kata janjiMu
Kerna ku yakin apa di genggamMu
Keharuman setanggi syurga
Bukan kilauan sebilah belati

Tersiksa jiwa merindu
Bagai terkurung dibasah tengkujuh
Kewangian aroma bunga
Tak menggugah keteguhan iman

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur
Pada redup renung mata yang menipu
Tuntas ku mendaki
Puncak cinta teragung

Izinkan aku melafazkan kata
Bicara hati yang mudah diterjemah
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung
(Kerna awan itu rapuh)

Bahagia buat mereka ..
Yang bertemu cinta yang teragung
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi

Dendam tak marak menyala dan membakar
Oleh putih salju yang berguguran
Kerna dosa itu Lebih hitam dan kelam

Ku anyam rindu menjadi hamparan
Kerna ku pasti adanya pertemuan
Di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan
Tak bertemu pengucapan

Percaya kata janjiMu Kerna ku yakin apa di genggamMu
Keharuman setanggi syurga

Bukan kilauan sebilah belati
Kata janjiMu… Seharum setanggi syurga

“Ya Allah yang memiliki segalanya, andai diri ini bakal menyimpang dari landasan-Mu ya Allah..maka Kau ambillah diri ini ketika masih berada dalam nikmat Islam…andai diri ini suatu hari nanti ditakdirkan mungkin berpaling dari ajaran sebenar..maka hamba-Mu ini memohon agar Kau jemput hati ini ketika masih mentauhidkan-Mu ya Allah..dan kau kekalkanlah nikmat Islam dan iman dalam sanubariku..sehingga ke hembusan nafasku yang terakhir…” ameen..ya rabbal ‘alameen..

~ Sahabat menitipkan dia teringatkan saya, dan rindukan saya, sangat-sangat rindukan saya. Kerananya itu, ada nada sendu pada bicaranya. Saya terpana dan kelu. Antara riak yang diucapkannya, saya keliru sendiri. Dalam keresahan, ada mutiara yang mengalir, hati saya tersentuh, sayu… duhai hati, cepatnya terasa! Sukarnya memahami, andainya ada kejujuran dan keikhlasan itu dalam menyulami sebuah persahabatan ini. Antara rindu dan benci hanya dipisahkan oleh satu garis yang halus, bagaimana harus saya kiaskan? Maafkan saya ya ukhti, saya tidak pandai mentafsir apa yang tersirat di hatimu, bait titipanmu itu. Andai benar ukhwah antara kita terjalin demi menitip keredaanNya, bukan begini akhirnya… namun saya akur, manusia bisa berubah, dan itulah hakikatnya yang berbeza. Kisah lama tidak perlu diungkit, berilah peluang untuk kesekalian kalinya agar bisa kita suburkan kembali persahabatan ini. Khabarkanlah agar saya bisa memahami dirimu, tidak banyak cukup sedikit kerana saya juga punya kelemahan tidaklah sempurna, hakikatnya kita adalah yang diciptakanNya; hanya hamba. Saya rindukan ukhwah yang tulus, ikhlas dan telus dipautkan hanya pada Allah swt, andainya bukan yang demikian, keranaNya itu, saya doakan agar ianya dibawa jauh dan diluputkan dari saya oleh Yang Khaliq, kerana saya juga mencari keindahan hati untuk melunakkannya dengan keindahan yang sebenar-benarnya demi menjejaki keredaan Allah swt. Saya ingin hidup dalam keberkatan, menyucikan diri dalam mendamba kerahmatanNya agar iman dan taqwa itu bisa saya suburkan, menjadi pelita di teratak nafsu, menjadi pewangi di istana akal, dengannya itu moga hati yang serapuh kaca ini terus bersinar dengan nur Ilahi dalam menelusuri liku-liku kehidupan di dunia fana ini.

Maafkan saya ya ukhti, dan dari Allah jua saya pohon keampunanNya dan kerahmatanNya di atas segala yang terjadi ~!

“Wahai Tuhan yang mengetahui isi hati kami, peliharalah dan tetapkanlah iman kami, tika kami jaga, tika kami tidur, tika kami gembira, duka, lara, gundah, tika kami berdiri dan tika kami duduk, mudahan adanya ruang untuk kami merasa kebahagiaan dan ketenangan dalam perjuangan ini. Hadirkanlah dan kekalkan keikhlasan yang bertapak di hati ini ya Allah, luputkanlah dunia yang mendiam di hati kami. Kuatkanlah kami di samping hidayahMu Ya Allah. Tetapkanlah kami pada jalanMu yang sebenarnya ya Allah..jangan pernah Kau palingkan hati kami setelah Kau kurniakan hidayahMu kepada kami Ya Allah.”

Ameen.

Ana takhafullah wa ana uhibbuki fillah,

~Wardatul-Syauki~

 

 

 

 

2 thoughts on “Kata janjiMU, seharum setanggi Syurga..~

  1. bismillahirrahmaniirrahim..
    al awal.. alfun mabruk..kerna bakal melanjutkan study ke obersea..
    huh..jauh tu..hehe..

    em.. selama kak berkalam dgn dik.. nice conversation..
    depends on mood and idea juge..if silence..mean no idea..hehe..
    coz kak suke senyap dari berkata-kata..but apepun dpnd..

    really kak suke bce ur blog..ur sentences..ur poem..and ur pic..
    so..mohon izin copy..paste..hehe.

    nuthin to talk more..
    eventough we didn’t meet..and see each other..
    hope our relationship + ukwahfillah..abadan..abada..

    kak doakan moge dik..sokmmo najjah wa mumtaz…
    moge dpt be urself…igt ALLAH sokmo…
    jaga iman..jaga solat..same2 kite berpesan2..

    i’m just simple person…=)
    akhiran.. wishh u all d bestt dik..
    ilalliqa’… salam mahabbah….(“_)

  2. Assalamu’alaykum wbt,

    Syukran wa jazakillahu khayran katheera ya ukhti..

    Wa ana uhibbuki fillah aidhon🙂

    Your words, prayers touches me sis, indeed.. masyaAllah, may Allah bless this bond abadan abada, insyaAllah..nanti kalau ada gathering, akak boleh jemput Sarah sekali, if i’m available to go, i will, insyaAllah..🙂

    InsyaAllah, hanyalah sementara perpisahan ini, still boleh contact lagi, kalau tak boleh nak pakai yang canggih-manggih ni, boleh berhubung dengan hati kan😉

    Indeed, Allah always be there for us~!

    Salam.🙂

Leave a Reply

