DIA lebih Mengetahui…

Bismillahirrahmanirraheem…

Assalamualaykum wbt…

Alhamdulillah a’la kulli hal..Alhamdulillah fi kulli ni’mah..Allah masih memberi kesempatan kepada ana untuk menulis secebis coretan ini. Segala puji dan syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diri ini mampu untuk meneruskan kehidupan, diberikan kesihatan untuk terus melangkah menghadapi liku kehidupan yang fana ini. Gugusan ucapan puji dan selawat ke atas Rasullullah saw, pembawa rahmat ke sekalian alam dan pemberi syafaat di hari akhirat. Begitu juga ahli keluarga Baginda dan para sahabat yang bersama perjuangan baginda, para tabie’ dan tabie’n yang meneruskan assunnah baginda serta menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini..seterusnya ucapan salam mahabbah untuk sahabat yang dikasihi semuanya…moga dalam iringan kasih sayang Allah selalu dan diberikan kekuatan meneruskan perjuangan walau di mana jua anda berada..

Alhamdulillah perjalanan ana di negeri asing ini hampir sampai ke penghujungnya..masih berbaki untuk ke final exam on this coming May..insyaAllah start on 2nd May till 24th May..diburu dengan kesuntukan masa untuk mengulang kaji, terus-menerus ana memohon kekuatan, moga dalam persediaan yang kami persiapkan ini, Allah selalu hadir di sanubari memberikan sebuah ketenangan dalam meniti kehidupan yang fana ini..ameen ..insyaAllah~

Tiada kata seindah kata dari AlQuran yang dibacakan dengan pengharapan hanya pada Allah..alhamdulillah Allah kurniakan ana keluarga, teman-teman, sahabat-sahabat dan orang di sekeliling yang tidak jemu memberikan kata-kata perangsang dan dorongan serta memahami apa yang ana sedang alami..alhamdulillah..ana doakan sahabat-sahabat semua juga sentiasa dikurnikan ketenangan dalam membuat persiapan menghadapi imtihan di dunia kali ini..untuk sahabat-sahabat dari kmb, sahabat-sahabat baru dari kyuem, kakak-kakak yang juga bakal imtihan, etc …nikmat Allah selalu hadir namun kekadang diri ini selalu alpa..take things for granted..naudhubillah..Allah ampunkan diri ini..moga hadir kekuatan untuk terus melangkah…insyaAllah…

O ALLAH
Grant me serenity for the things i cannot change
Grant me courage for the things i can change
And grant me wisdom to know the differences
Ameen..~

Dalam apa yang ana alami sekarang ni, barulah diri terasa betul-betul diuji..dengan apa yang terjadi dan bakal terjadi..bermain juga di fikiran tentang impak yang telah ana lakukan..wallahuallam..moga Allah tunjukkan jalan yang terbaik..insyaAllah segalanya akan di bawah pengaturan Allah…apa-apa pun ana masih bersyukur sebab selalunya bila terjadi di luar kawal, cepat-cepat sel neuron ini akan bertindak mengisyaratkan untuk sujud kepadaNya…itulah mujarab sekali ubatnya tiada yang lain..mohon agar tindakan ini disusuli dengan hidayahNya bukan akal semata tanpa diberkati..teringat pesan sahabat jika seseorang itu mampu menghadapi ujian itu dengan kesabaran, maka sesungguhnya Allah mencintai kesabaran orang tersebut dalam menghadapi ujian tersebut.

O Allah,

ku ingin merasakan gembiranya dengan rahmatMu dan anugerahMu,

ku ingin merasa redha terhadap takdirku,

ku ingin bergembira dengan kebaikan yang diberkati..

yang turun dari langit menuju hati para hamba yang diredhaiMU..’

Pesan seorang teman, pohonlah dari Allah agar dilapangkan hati kita dengan cahaya iman, ditunjukkan hati kepada jalanNya yang lurus, diselamatkan dari kehidupan yang susah dan menyempitkan, diberikan kehidupan yang diredhaiNya. Alhamdulillah, syukran teman! Hati ini mudah sangat terasa, air mata ini mudah sangat mengalir dan muka selalu sangat merona..mengharapkan keampunan dari Allah, memohon agar keikhlasan bertapak di lubuk hati kecil..ameen..Ya Allah tiada dayaku, kurniakanlah sekeping hati yang ikhlas..mengharapkan keredhaanMu semata dalam menjalani kehidupan fana ini..

‘Ya Allah, hanya rahmatMu yang kuharapkan, maka janganlah Engkau biarkan diriku terlepas dari kasih sayangMu sekelip mata pun dan perbaikilah selalu keadaanku, tiada Tuhan selain Engkau’

Meniti kehidupan ini, ana perlu akur dengan keadaan yang datang menimpa, mana mungkin mengharapkan orang lain memahami andai tiada ruang untuk kita memahamkan mereka..mungkin juga tarbiyah dari Allah untuk menilai dan menguji sejauh mana keikhlasan dalam sebuah perjuangan dan perhubungan..singkirkanlah kegelisahan dan kesedihan..‘they said: for us God is sufficeth and He is the best disposer of affairs’ (Ali Imran:173)

‘Kesenangan dan kesedihan adalah hal biasa,

yang mengiringi kehidupan,

semua itu tidak lain sekadar hiasan waktu,

yang silih berganti hadirnya untuk menguji,

masa berlalu biarlah ia berlalu,

dan harapan belum menjadi menjadi kenyataan,

maka manfaatkanlah waktu,

saat kau sedang menjalaninya..’

~ May that ALLAH steal from me, everything that steals me from HIM ~

I want my dear friends to feel what i felt now, the sweetness of ukhuwah ,the strong bonding of aqidah and the light of dakwah…Rabbi Yassir Wa La Tu A’ssir..

Dear ALLAH SWT

touch the people i CARE for
keep them SAFE
remind them of YOUR GREAT LOVE
and BLESS them
especially the one who reading this page…
ameen…~

Oh Allah
Calm these hearts
Strengthen our faith
Guide our way
Light our path
With the Nur of Islam
Light our hearts
With light of Iman

Trying all our best
To be the best
To achieve the best
For the sake of Islam

Trying so hard
To achieve the best
To be the best
For the sake of Islam

Let’s try our best and leave the rest
To Allah and get His bless

Oh Allah light up our hearts
With the light of Iman
So we could be the best
We should be the best
We could be the best

Dalam sebuah hadith disebutkan:

Sungguh menakjubkan urusan orang mukmin! semua urusannya mengandungi kebajikan baginya dan hal ini tidak berlaku pada seorang pun, kecuali orang mukmin. jika mendapat kegembiraan, ia bersyukur, maka ia baik baginya, dan jika ditimpa musibah, ia bersabar maka ini pun baik baginya.

Ketahuilah bahawa semua nikmat atau musibah yang telah ditetapkan Allah bakal mengenaimu, pasti tidak akan meleset darimu dan semua nikmat atau musibah yang telah ditetapkan Allah bakal meleset darimu, pasti tidak mengenaimu.

Sahabat mengajar ana sesuatu :apa yang telah ditaqdirkan dan dikehendaki Allah, pasti akan terjadi… ana tersenyum =) hadirlah kekuatan menempuhi mehnah ini..Allah tidak menetapkan qada’ bagi seorang hamba kecuali qada’ itu baik bagi dirinya (hadith nabi). Ana tersentuh dengan kata-kata seorang sahabat, jazakillah ukhti =) satu kesulitan tidak akan pernah mengalahkan dua kemudahan. Ketahuilah bahawa pertolongan itu ada bersama dengan kesabaran dan kelapangan itu selalu bersama kesulitan.

“Ya Allah, apa yang Engkau jauhkan dariku, jika aku mencintainya, maka jadikanlah ia sebagai kekuatan yang menghantarkanku meraih apa yang Engkau cintai. dan jadikanlah aku sebagaimana yang engkau cintai.”

“Ya Allah, jadikan aku redha pada ketentuanMu dan berkatilah aku dalam takdirMu, hingga aku tidak mempercepat sesuatu yang Engkau tunda dan tidak menunda sesuatu yang Engkau segerakan.”

“Ya Allah, aku memohon keimanan yang menyentuh hatiku dan keyakinan yang tulus, sehingga aku mengetahui bahawa tiada yang menimpaku, kecuali apa yang telah Engkau tetapkan untukku. apa yang menimpaku tidak akan telepas dariku dan apa yang tidak (Engkau tentukan) menimpaku tidak akan terjadi padaku.”

Kudambakan cinta ILAHI, redhaNYA kujejaki

Sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama kita…teruskan doa..bersatu dalam pengharapanNya..moga hadirNya di celahan kekalutan qalbu..Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kesenangannya..yakinlah! Janji Allah pasti benar! =)

Irhamna Ya Allah, Faghfirlana Ya Allah..permudahkanlah urusan kami..senyumlah yang menggembirakan..sabarlah dengan sabar yang indah…ameen~

One thought on “DIA lebih Mengetahui…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s